Scooter Tunen

Je scooter tunen is erg populair in Nederland. Dit komt omdat Nederland strenge verkeersregels heeft. Er is een vaste maximum snelheid die de scooters mogen hebben, dit is natuurlijk niet al te hard. Hierdoor hebben mensen snel de neiging om hun scooters op te voeren zodat ze harder kunnen gaan. Scooters opvoeren heeft veel voordelen, maar het heeft natuurlijk ook zijn nadelen.

Nederlandse wet

Nederland is streng op het gebied van verkeer. Er zijn veel strenge regels waar motoren, brommers en scooters zich aan moeten houden. Zo mag een snorscooter (blauw kenteken) Maar maximaal 25km p/u en een bromscooter (geel kenteken) 45km p/u. In het land waar de bromscooters vandaan komen is het verkeer heel anders. Zo mag je daar ook veel harder gaan en zijn er minder regels waar je je aan moet houden. Om de scooter toe te laten op de openbare weg in Nederland moeten er dingen worden aangepast, zodat de scooter legaal kan rijden op de weg. Ze worden dus ‘begrensd’. Scooters die hier in Nederland worden verkocht en die beschikken over de juiste papieren zijn dus van een snelheidsbeperking voorzien. Opvoeren zorgt ervoor dat de snelheidsbeperking ongedaan word gemaakt waardoor je dus sneller kan rijden. Opvoeren is niet toegestaan in Nederland, als je aangehouden word en je scooter word gecontroleerd dan krijg je een bekeuring.

Voordelen scooter opvoeren

Een scooter opvoeren heeft een aantal voordelen. Zo kan een 4-takts scooter het brandstof verbruik nog verder naar beneden gehaald worden. Zo ga je van een gebruik van 1:25 naar 1:40, scooters die geïnjecteerd zijn kunnen de 1:60 aantikken. Dit scheelt aanzienlijk in de brandstofprijs, je hoeft minder te tanken en je doet langer met je tank! Omdat de scooter eigenlijk weer naar de originele staat gezet word tijdens het tunen, wordt de verbranding van het motorblok weer optimaal. Hierdoor krijg je minder vervuiling in het motorblok waardoor hij langer mee zal gaan.

Nadelen scooter opvoeren

Er zijn veel voordelen aan het opvoeren van je scooter. Maar er zijn ook wel degelijk nadelen voor het opvoeren van je scooter. Je kan namelijk een WOK-status krijgen, maar wat houd een WOK-status nou in? Als je de scooter te hoog hebt opgevoerd dan is er een kans dat je scooter een WOK status krijgt. Dit betekend dat de scooter onveilig is verklaard en dat je er niet meer mee op de openbare weg mag. Je zult hier bovenop ook nog een bekeuring krijgen voor het rijden op een onveilig voertuig. Ook kan je scooter in beslag genomen worden, maar dat ligt eraan hoe erg de scooter is opgevoerd. Zodra je een WOK-status heb op de scooter moet je hem laten herkeuren, het RDW rekent hier €64,00 voor. Daarnaast moet je de scooter opnieuw op je naam laten zetten, dit kost je nog eens €10,10. Als je scooter sneller opgevoerd is, krijg je er nog een boete boven op. Dit kan verschillen van €69,00 tot €259,00 euro. Als je 30 km per uur te hard rijd, kan je rijbewijs ook nog eens in beslag genomen worden. Je moet dan je rijbewijs opnieuw halen, dit kan je €500,00 euro kosten.

Vergelijkbare artikelen

Rijbewijs

2 jaar geleden 0

Vespa PX

2 jaar geleden 0

Wat is infrastructuur?

4 maanden geleden 0

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *