Aerodynamica: duistere krachten

De mysterieuze wereld van de aerodynamica. Spoilers en vleugels, windgordijnen en afdichtingen. In dit artikel vertellen je alles hierover. Dertien jaar geleden waarvan iedereen enorm van opgewonden raakte, namelijk de eerste versie van Lotus Exige werd bekendgemaakt. Op de normale weg had de auto enorm veel grip, maar toen gingen we naar het circuit. De g-krachten waren wel erg heftig. Gelijk bij de eerste zette hij de auto al vrolijk dwars, nu was het natuurlijk heel spannend hoe de rest van de rit verliep. En die liep niet al te voorspoedig, hij lag al gauw in het grind.

Wat is aerodynamica bij een auto?

Al hebben we het over dit onderwerp dan hebben we het eigenlijk over hoe krachten van de wind als je rijdt zich baseren op de auto. Je bent eigenlijk altijd opzoek naar een compromis. Veel vleugel zorgt bijvoorbeeld voor voldoende grip in de bochten en weinig vleugel voor een goede rechte lijn met snelheid.

Onderdeel: downforce

Via downforce kunnen bochten harder genomen worden. Hoe de auto via kracht op het asfalt wordt gedrukt wordt dus ook wel downforce genoemd. Dit onderwerp is moeilijk, want er moet altijd een compromis gevonden worden bij downforce en aerodynamica. Bij aerodynamica is het de bedoeling dat alle onderdelen een soort samenspel weten te vinden, en dan bedoelen we alle onderdelen die een auto met zich meedraagt. Dit zijn onder andere: spoilers, splitters, de gurney flap, air dam, sideskirts, NACA ducts, en diffusers. Dit is een vrij moeilijk onderwerp, dus ik zou zeggen ga er maar is goed voor zitten!

Elementen, aerodynamisch

Wat we nu veel zien zijn vooruitstrevende elementen die je nu veel terugziet op veel master auto’s. Bij beide geld dat aerodynamische elementen gewoon zijn toegestaan, en kunnen ze ook nog is flink uitpakken. En dit wordt dan ook zeker gedaan. Soms worden er wel onderdelen verwijderd zoals de downforce, dat zorgt ervoor dat het asfalt dus plakt aan de bochten zodat je extra hard kan gaan. Maar het is niet alleen gevaarlijk, het heeft ook een positieve bijdrage. Zoals het remvermogen en accelereren, en dat zorgt zo weer voor een betere tractie. En natuurlijk de legendarische auto’s!

Liever niet te veel downforce

Ook downforce heeft zoals veel dingen ook zo z’n nadeel namelijk, weerstand. Namelijk omdat de auto door luchtstroom zo hard op het asfalt wordt gedrukt, dat zorgt voor een topsnelheid. Zo kun je ook zien hoe schuin wel niet de achterspoiler gaat van een raceauto op een circuit. De spoiler hierbij staat dus erg horizontaal, en de sponsoring is niet meer zichtbaar alleen als je recht bovenop staat. Ook wordt er een stuk meer snelheid gezet al heb je ‘meer vleugel’ zogezegd. Omdat een snelheid in de bochten ook simpelweg natuurlijk zorgt voor minder tijd op het circuit. En zo zijn er nog enorm veel elementen bij aerodynamische auto’s waar heel veel over te vertellen is. Het draagt veel effecten met zich mee en zorgt voor de beste raceauto’s

Only registered users can comment.