Files

Files

Verkeersopstoppingen zijn heel gebruikelijk in Nederland. In tegenstelling tot veel drukke wegen in het buitenland, hebben de Nederlandse snelwegen meestal slechts 2×2 rijstroken en veel routes hebben geen alternatief voor secundaire wegen. De uitgangsdichtheid is ook hoog; Uitgangen zijn meestal niet meer dan 3.000 meter of 2 mijl uit elkaar, ook in landelijke gebieden. Het aantal verkeer op de snelweg voor lokale verplaatsingen is hoog, vanwege het feit dat de niet-autosnelwegen vaak smal en gevaarlijk zijn, vooral in de Randstad (de stedelijke agglomeratie van West-Nederland).
Een ander groeiend probleem is het aantal vrachtwagens op de snelwegen, soms bezetten de hele rechter rijstrook op sommige snelwegen. Een ander probleem is het beperkte aantal overbrugde rivierovergangen, meestal alleen snelwegen. Bijna alle grote rivierovergangen zijn vastgelopen tijdens de spits. Een gewone spits bouwt zich op tussen 200 en 300 kilometer file, maar kan oplopen tot wel 100 files in totaal 500 kilometer over het netwerk.
Sommige dagelijkse files overschrijden 20 kilometer lengte. Buiten de spits is de situatie meestal vrij stromend, maar kan het nog steeds erg druk zijn. De ochtendspits gaat gewoonlijk van 06: 00-10: 00 uur en avondspits van 15: 30-19: 00 uur. Op vrijdag is er minder ochtendverkeer, tegen de avondspits kan het rond 12:00 uur beginnen.

Verkeersoorzaken

Je begrijpt het niet – hoe kan een vijfbaans snelweg zo vol raken? Het voelt alsof elke auto in de stad zich tegelijkertijd op de snelweg heeft aangesloten. Het verkeer kruipt met een slakkengang vooruit, als het überhaupt beweegt. Je bent gedwongen om tijd, gas en geld te verspillen. Wat veroorzaakt dit?
Terwijl de eerste auto stopt, moeten de volgende auto’s ook stoppen. Zelfs wanneer de eerste auto opnieuw begint te rijden, moeten bijkomende naderende auto’s verder de weg ophouden, en het overbelaste gebied rijdt achterwaarts in een golf totdat het verkeer licht genoeg is om te verdrijven.
Ervan uitgaande dat de constructie, ongevallen en vastgelopen voertuigen zijn niet de schuld, het is waarschijnlijk te wijten aan meer auto’s het invoeren van de snelweg dan het verlaten van het. Naarmate meer auto’s op een drukke weg komen, moeten bestuurders hun remmen gebruiken om botsingen te voorkomen, waardoor een verkeersgolf ontstaat. Een verkeersgolf doet zich voor wanneer auto’s langzamer gaan rijden, en de vertragende trend gaat achteruit, zoals een domino-effect. Zolang er meer auto’s van achteren naderen, verplaatst de verkeerscongestie zich in een golf.

Netwerk overbelasting

Als er snelwegen of straten op het oppervlak zijn die te kampen hebben met verkeersopstoppingen, ongeacht de werkelijke wegomstandigheden, vallen ze onder de categorie netwerkoverbelasting. Dit zijn de knelpunten en verkeersdreigingen waar de vraag altijd groter is dan de capaciteit.

Terwijl de ruimte voor uw auto opengaat, kunt u versnellen en ontsnappen aan de congestie. De persoon achter je kan even later accelereren en de persoon erachter een paar seconden later. De opstopping wordt niet meteen opgehelderd – hij blijft langzaam terugschakelen over de snelweg. Congestie kan wissen als het verkeer licht genoeg wordt om het verkeer-golfeffect te stoppen.

Vergelijkbare artikelen

Scooter rijbewijs

3 maanden geleden 0

Vespa PX

3 maanden geleden 0

Audi

3 maanden geleden 0

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *