Auto importeren

Het is iets wat veel autohandelaren doen tegenwoordig. Een auto importeren uit het buitenland omdat het daar goedkoper is of omdat het een speciale uitvoering is die we hier niet hebben. Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen auto’s importeren.  

Volgens autoriteiten neemt het import van auto’s toe. Voornamelijk de afgelopen jaren komen we er steeds meer achter dat men auto’s importeert. Niet alleen met als doel de auto’s zelf te gaan gebruiken maar ook om winst erop te maken. De meeste auto’s die naar Nederland toekomen zijn meestal personenwagens. Er is een duidelijk verschil te zien dat er een gat zit in de markt als het gaat om waarde van auto’s. Zo koop je een gloednieuwe auto meestal een stuk goedkoper op in Duitsland dan in Nederland.  

Naast de import is de export ook sterk aan het toenemen. Het lijkt wel een grote handelsbeurs te worden. Hoewel de export tot wel bijna 10x zo groot is als de import groeit dit aantal nog steeds ieder jaar weer. Maar toch is er te zien dat er ook wel een daling is in de import, met name de diesel auto’s worden minder geïmporteerd. Dit komt waarschijnlijk omdat er steeds meer plaatsen in Nederland diesel vrij worden gemaakt. Als voorbeeld hiervan: Utrecht, In Utrecht hebben we een verbod op dieselauto’s in de stad. Alle diesel auto’s van voor bouwjaar 2001 zijn verboden.  

Tegenwoordig is het super simpel om contact te leggen met autoverkopers in het buitenland. Dit komt doordat de auto-sites waar auto’s op verkocht worden steeds groter wordt. Dit zorgt er weer voor dat men sneller op bekende sites kijkt en daardoor sneller in het buitenland terecht komen. Een groot voorbeeld is Autoscout24 Deze site wordt door heel Europa gebruikt. Ook is het zo dat er veel meer occasions in het buitenland te koop staan.  

Echter is het wel zo dat importeren ook nadelen bevat. Zoals bpm die er nog is boven op kunnen komen, of speciale regels voor voertuigen. Daarnaast is het verzorgen van vervoer om de auto in Nederland te krijgen ook nog eens voor eigen kosten. Dit kan een duur grapje worden. De bpm is bij iedere auto verschillend, zo merk je een verschil tussen gewicht, brandstof en bouwjaar. Maar ook de dagwaarde van de auto speelt een grote rol hierin mee. 

Ook moet de auto gekeurd worden door de RDW om er zeker van te zijn dat de auto 100% in orde is volgens de wetgeving van Nederland. Ook is het niet toegestaan om met een buitenland kenteken in Nederland te gaan rijden, dit omdat het voertuig niet op een adres geregistreerd is en niet verzekerd is. Als auto handelaar heb je wel een voordeel omdat je hier dan een speciale vrijstelling voor kunt krijgen. Zo kun je gemakkelijk de auto meenemen naar Nederland zonder deze op te halen met een auto ambulance.  

Let wel op bij het importeren van een auto is meestal de geschiedenis onduidelijk door dat de auto bijvoorbeeld geen NAP heeft. Een NAP is een nationale auto pas waarop geregistreerd staat wat de originele aantal kilometers zijn.  

Kortom het importeren van een auto heeft zo zijn voor en nadelen. Voor verdere info is het aan te raden uw info te winnen bij de RDW, zij kunnen u hier meer over vertellen. 

Vergelijkbare artikelen

Ferrari

5 jaar geleden 0

Vespa’s

6 jaar geleden 0

Rijbewijs

6 jaar geleden 0

Only registered users can comment.