Gids voor het kopen van motorfietsen: wat u moet weten voordat u uw eerste fiets koopt

In de moderne metropolen van tegenwoordig, waarvan de meeste gebouwd zijn rond het idee om met de auto rond te reizen, is de auto de meest tijdrovende, dure en inefficiënte manier om zich te verplaatsen. Dat is waarom veel mensen de motorfiets herontdekken, een van ’s werelds meest efficiënte (en leuke!) Vormen van gemotoriseerd transport. Terwijl motorfietsen de provincie waren van hardcore rijders en enthousiastelingen, maken ontwikkelingen in technologie – en toename van het verkeer – ze voor veel meer mensen een aantrekkelijke optie. En wanneer het woon-werkverkeer klaar is en het weekend aanbreekt, kunt u niet veel meer plezier hebben dan op een open wegavontuur te gaan – of naar die leuke plek in de binnenstad – op uw trots en vreugde op twee wielen. Maar je hebt een fiets nodig die past bij hoe je wilt of wilt rijden, en je hebt de juiste uitrusting en training nodig om veilig te blijven.

We verdeelden het motorgenre in acht algemene categorieën (de meesten hebben ook verschillende subniches), om u te helpen ontdekken welke het beste bij u past. Leer dan over rijtraining en de juiste uitrusting. Als u een vraag heeft, laat deze dan achter in de opmerkingen en we nemen contact met u op.

Kruiser

De cruiser is misschien wel de meest romantische van de motortypen in deze lijst. Het is cool, ziet er mooi uit, klinkt zwaar en is een favoriet van zowel echte biker types als miljoenen andere rijders. En een cruiser kan een goede eerste fiets zijn voor een beginner. Waarom? Twee redenen: u zit laag en in controle, en het is gemakkelijk te rijden, met soepele vermogensafgifte en meer een voorliefde voor, nou ja, cruisen dan regelrechte te hard rijdende capriolen.

Dat wil niet zeggen dat cruisers niet snel kunnen gaan. Een subset van het type cruiserfiets is de “power cruiser” en het is precies wat u denkt dat het is: sneller dan uw typische cruiser. Omdat cruisers zo populair zijn, zijn er letterlijk tientallen nieuwe modellen om uit te kiezen, in elke grootteklasse – van 250cc stadmachines tot 2.000cc grondponders. (“Cc” verwijst naar kubieke centimeter, dat is hoe de meeste motorfietsen worden gemeten.) De gebruikte markt voor cruisers is ook gigantisch.

Je beste gok als beginner is waarschijnlijk iets van 1.200 cc of kleiner, omdat dat in de stad beheersbaar is en je tegelijkertijd ook mogelijkheden voor open wegen biedt.

Sport

Aan de andere kant van het spectrum van cruisers liggen sportfietsen. Deze fietsen zijn gebouwd voor snelheid en zijn niet verlegen, met top-end machines die 200 pk en 200 mph-capaciteiten vrijmaken. De meesten kunnen zelfs de meest exotische supercars gemakkelijk ontlopen. Erg leuk, maar uiteraard zijn sportfietsen waarschijnlijk niet de beste keuze voor een beginner.

Gelukkig, als je echt behoefte hebt aan snelheid, zijn er opties voor beginnende rijders. Fietsfabrikanten hebben recentelijk meer sportfietsen gemaakt in het bereik van 300cc tot 500cc, en ze behouden de ondeugende uitstraling van hun raciere broers en zussen, evenals enkele van de technologie, zoals ABS-remmen, brandstofinjectie, ritmodi en meer. Maar hun kracht is beter beheersbaar en minder waarschijnlijk om u in hyperspace te werpen, zoals de baangerichte top-tier-machines. Als je een niveau bereikt tot een 600cc-machine, moet je er rekening mee houden dat ze, ondanks dat ze nog steeds een “kleine” motor hebben, enorm krachtig kunnen zijn.

Als je besluit dat een sportbike je eerste fiets wordt, zorg er dan voor dat je wat training en de juiste uitrusting krijgt. Als u echt grip wilt krijgen op de prestatiemogelijkheden van uw machine, meldt u zich dan aan voor een aantal trainingsdagen en krijgt u wat rijles op pro-niveau – en een aantal fantastische razendsnelle sensaties. Je zult je afvragen waarom je jaren geleden niet begon te rijden.

Standaard

Er was een tijd dat bijna alle motorfietsen gewoon “motorfietsen” waren en niet de super-gespecialiseerde machines die ons verplichten om lange koophandleidingen te schrijven, omdat de meeste fietsen nu een specifiekere focus hebben.

Tegenwoordig noemen we een “reguliere” motorfiets een “standaard” en voor veel nieuwe renners is de flexibiliteit van een standaard motorfiets veel toegankelijker. Je kunt het laden met zadeltassen, een voorruit, een rugleuning, je belangrijke andere persoon en de weg opgaan. Of haal al dat spul eraf en ga gewoon door de stad, naar het werk of waar dan ook.

Normen zijn verkrijgbaar in maten variërend van 250cc tot ongeveer 1.200cc, dus je moet een been over veel fietsen werpen om te zien wat goed voelt en of het binnen je budget past. Als bonus zijn veel standaardfietsen die vandaag worden gemaakt voorzien van een verrassende hoeveelheid technologie, van ABS-remmen tot telefoonoplaadkaarten en zelfs automatische transmissies. Een goede standaardmaat voor een beginner is 500cc tot 700cc, afhankelijk van je fysieke grootte. Maar die motorinhoud is voldoende groot om u en een passagier door de stad of zelfs door het hele land heen te krijgen.

Dual-sport / ADV

Wat krijg je als je een crossmotor oversteekt met een straatfiets? Een fiets die op of naast de stoep kan worden gereden en legaal. Waar renners DIY-fietskits aan vuilfietsen toevoegden en vervolgens een licentie kregen bij de DMV (de eerste echte “dual-sport”), maakt tegenwoordig bijna elke fietsfabrikant speciaal ontworpen modellen met dubbele sport. Dual-sport fietsen worden ook vaak aangeduid als ‘adventure bikes’ of ‘ADV-bikes’.

De ADV / adventure bike / dual-sport is het Zwitserse zakmes van motorfietsen, waarmee het een goede eerste fiets is. Ze zijn stoer, eenvoudig, meestal licht van gewicht, stoer, goed voor gas en leuk om te rijden. Hadden we het over taai? Maar goed ook, want off-road rijden kan een fiets verslaan, maar dual-sportfietsen die vandaag zijn gemaakt, kunnen het. Ze variëren in grootte van 250cc-machines die stadsverkeer of off-road paden zoals boter kunnen snijden, tot 1.200cc intercontinentale transporters waarmee je alles wat je nodig hebt om te overleven kunt meenemen bij het oversteken van de Atacama.

Wat je nodig hebt is waarschijnlijk iets daartussenin, en een 650cc dual-sport is waarschijnlijk de meest populaire maat omdat het een lichtere motor combineert in een slank frame, maar met voldoende kracht om jou en je uitrusting naar de uiteinden van de motor te rollen. Aarde. Houd er rekening mee dat de meeste dual-sports lang zijn, dus je hebt wat binnenbeenlengte nodig om je voeten naar beneden te raken, maar zelfs als je te kort bent, praat dan met een dealer of fietsenwinkel over het installeren van “verlaagde koppelingen” die de zithoogte kunnen laten vallen, zodat je kan veilig blijven. Ga dan verdwalen!

Touring

Wilt u een fiets maar wilt u toch het comfort van een auto? U moet tourfietsen uitchecken, vaak “dressoirs” genoemd omdat ze zijn “aangekleed” met veel opties, zoals stereo’s, GPS, stoelverwarming, windschermen, veel draagvermogen, automatische transmissies en meer.

Tenzij langeafstandsrijden echt is waar je je hart op zet, wil je misschien een andere fiets beschouwen als een eerste fiets, aangezien toerfietsen meestal vrij groot, zwaar, krachtig en gecompliceerd zijn. Als optie zou je ook een subset willen bekijken die bekend staat als “bagger”. Dit type fiets vermindert het gewicht en de functies (en prijs), maar blijft een grote en krachtige machine. Maar misschien is het een beter idee om een ​​goede gebruikte standaardfiets te vinden, een paar lichtgewicht zadeltassen, een insectenfilter (ook bekend als een kleine voorruit) toe te voegen en dan te kijken of de open weg is waar je echt wilt zijn. Zodra je een paar mijlen onder je riem hebt en je bent klaar, kun je met meer vertrouwen een level-up naar een “full-boat” -kilometermachine upgraden.

Crossmotor

Een pure crossmotor is de ideale oplossing voor iedereen die geïnteresseerd is in off-road rijden. In tegenstelling tot hun neven en neven met dubbele sport, zijn vuilfietsen niet legaal op straat, maar als je in de buurt van een aantal open ruimtes woont (of ze kunt bereiken), kun je echt veel plezier beleven.

Vuilfietsen hebben de neiging groot te zijn – zoals dual-sportfietsen – maar er zijn er veel om uit te kiezen. Vuil fietsen variëren in grootte van 50cc modellen voor de kinderen tot 450-500cc monsters voor ervaren ruiters; een beginner moet fietsen in het bereik van 200cc tot 350cc bekijken. Deze auteur rijdt op een 250cc-machine ondanks jarenlange rijervaring (en een groot persoon zijn). Maar in het zand is groter niet altijd beter, en de 250cc-machines van vandaag zijn zeer krachtig en licht en manoeuvreerbaar – eigenschappen die u goed van dienst zijn in het vuil.

Een goede versnelling is essentieel bij het rijden in vuil, en als bijkomend voordeel, het leren rijden in het vuil, waar de fiets kan slippen, glijden, glijden (en zelfs crashen) zonder angst voor verkeer, snelheidsbeperkingen en andere stedelijke obstakels maak je een betere straatrenner als je ooit besluit om die route te gaan. Houd er rekening mee dat u uw crossmotor naar het vuil moet transporteren, dus een opraap-, aanhanger- of achtergemonteerde railtype fietsdrager voor uw auto is vereist.

Elektrisch

Net als bij auto’s komen niet-benzinemotoren naar motorfietsen. Als u van plan bent om het meeste van uw rijden in een stedelijke omgeving te doen, is er echt geen betere manier om het verkeer te versnijden dan op een moderne elektrische motorfiets. Het is snel, leuk en eenvoudig – een perfecte beginnersfiets.

Momenteel blijven bereik en kosten een probleem, maar als je het kunt gebruiken, ben je in de voorhoede van de transporttechnologie en je zult een geweldige tijd hebben om daar te zijn. Fietsen zoals de $ 18.000 Zero DSR (hierboven afgebeeld) vertegenwoordigen het beste van de “betaalbare” elektrische fietsen, terwijl speciale boetieks machines maken die tienduizenden dollars meer kosten. Maar als u van punt A naar punt B snel, stil en zonder veel brandstof wilt komen, is de elektrische motor waar hij zich bevindt.

En ja, de initiële kosten kunnen hoog zijn, maar belastingverlagingen en tegoeden van zowel overheids- als federale bronnen kunnen de kosten met duizenden euro’s verlagen, en houd er rekening mee dat uw elektrische fiets nooit gas, oliewissels, tune- ups of andere grote uitgaven die gecompliceerde door gas aangedreven machines nodig hebben. Die brandstof- en onderhoudskosten lopen veel sneller op dan je denkt, waardoor elektrische fietsen op de lange termijn een goede deal worden. Touren is nog niet echt een optie voor elektrische fietsen, want de meeste bereiken ongeveer 100 mijl voordat ze langdurig opnieuw moeten worden opgeladen, maar naarmate de tijd en technologie verdergaan, zullen die problemen waarschijnlijk worden opgelost.

Scooter

Scooters waren altijd gevaarlijke ratelslangen met vlekkerige remmen, zoemende motoren en kleine wielen die zorgden voor een schichtige rit. Niet langer: de moderne scooter is krachtiger, veiliger, comfortabeler en boordevol technologie, waardoor ze een uitstekende keuze zijn om de stad te verkennen. Ze kunnen nog steeds kleine wielen hebben, maar scooterfabrikanten hebben de kunst van het besturen van de fietser op deze lichtgewicht machines onder de knie, dus na wat oefenen, zul je als een pro rijden.

En scootermotoren kunnen nu behoorlijk groot worden, tot 650cc of groter, met genoeg sap om je, een passagier en een behoorlijke hoeveelheid uitrusting overal mee naar toe te krijgen op snelwegsnelheden. Scoots beginnen bij 49-50cc, wat het afkappunt is voor het vereisen van een onderschrijving op de motorfiets op uw rijbewijs. Ze gaan slechts ongeveer 30 mph, wat voor veel grote steden genoeg snel is. Voor het verplaatsen van een machine van 150cc of groter is een goedkeuring vereist, maar u krijgt ook meer snelheid, meer laadvermogen en vaak meer technologie, waaronder ABS, brandstofinjectie, een mobiele telefoon en meer.

Freeway-geschikte scooters hebben de neiging om 300cc en groter te zijn, en scooters hebben nog een voordeel ten opzichte van motorfietsen: betere bescherming tegen weersinvloeden. Bovendien zijn de overgrote meerderheid van scooters “twist and go”, wat betekent dat er geen versnellingen moeten worden gewijzigd. Er is geen gebrek aan scooterfabrikanten in de wereld, vooral uit China, Zuid-Korea en plaatsen waar je met de scooter overal kunt rondrijden. Maar als je echt volledig op hipster wilt gaan, is er niets anders dan een Vespa uit Italië.

Vergelijkbare artikelen

Werk

7 jaar geleden 0

Standjes

7 jaar geleden 0

Poker

6 jaar geleden 0

Only registered users can comment.