How to scooter tunen

Vind je je scooter te traag en wil je graag alle andere scooters eruit trekken bij de stoplicht? Dat kan heel gemakkelijk. Het enigste wat je nodig hebt is een beetje verstand en gereedschap!

De Nederlandse wet

Volgens de Nederlandse wet zijn er heel wat regels omtrent scooter rijden en de scooter zelf. Je hebt 2 verschillende soorten kentekens, brom en snor scooters. Dit is te herkennen aan de gele en blauwe kenteken. De snorscooter draagt de blauwe en de brom scooter het gele kenteken plaatje. Bij de snorscooter ben je niet verplicht een helm te dragen want de snorscooter gaat helemaal niet zo hard. Bij de bromscooter dien je echter wel een helm te dragen. Ook heb je een regeling dat je op bepaalde plekken op de weg moet rijden, maar ook de snorscooter dient in Amsterdam sinds 8 April 2019 zich op de weg te bevinden. Ook heeft de snorscooter alleen in Amsterdam een helmplicht in de zone waar ze op de weg moeten rijden. 

De snorscooter heeft een ingangssnelheid van 25km/u en mag maximaal 35km/u. De brom scooter gaat echter een stukje sneller want deze mag tussen de 45km/u en 55/km/u rijden. Dit houdt wel in dat opvoeren een risico is, dus hou daar gelieve rekening mee!

Opvoeren scooter

Èr zijn 2 soorten type scooters op de markt gebracht, de 2-takt scooter en de 4-takt scooter. De 4-takt scooter is een scooter met extra onderdelen in het blok om zo het brandstof gebruik omlaag te halen. De 2-takt scooter staat er om bekend veel olie en benzine te gebruiken. Deze maakt namelijk ook veel meer toeren per minuut.

Opvoeren 2-takt scooter

Het opvoeren van de 2-takt scooter is in praktijk anders op te voeren dan een 4-takt maar in principe scheelt dit vrij weinig. De 2-takt motoren hebben meestal door de eisen van de wet een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, aanpassingen in het luchttoevoer naar de carburateur, een cdi (ontstekingsregelaar) en een of meerdere vario ringen. Deze zijn vrij simpel aan te passen waardoor de scooter gemakkelijk een top van tot wel 85km/u kan krijgen.

Opvoeren 4-takt scooter

De 4-takt scooter heeft in vergelijk tot de 2 takt scooter minder aanpassingen die je kunt verrichten om de scooter sneller te laten lopen. Je kan de varioringen verwijderen en je kan het CDI-module aanpassen. Hierdoor kan de scooter 60-70km/u gaan lopen.

Varioring en V-snaar

Een varioring is niks meer dan een ring die tussen de overbrenging van je blok naar je achterwiel zit. Hoe dikker de ring hoe langzamer de scooter gaat. Deze ring is gemakkelijk te verwijderen door eerst de vario er af te halen met een schroeftol want dit moet op hoge snelheid en dan kunt u de ring gemakkelijk van de as af trekken. Daarnaast heb je ook nog de V snaar, die zorgt ervoor dat vanaf de vario de kracht wordt overgezet naar de koppeling en achter as. Je kunt het eigenlijk zien als een fiets, je hebt aan de voorzijde een tandwiel en aan de achterzijde. Hier tussen in heb je dan geen ketting maar een v-snaar. Een soort rubber riem. Wij raden u wel aan deze te controleren bij het opvoeren van de scooter i.v.m. uitdrogen en afbreken.

De scooter opvoeren bij een scooter zaak.

De scooter kan ook opgevoerd worden bij een scooter zaak. Dit kost natuurlijk wel meer maar dan wordt het ook gedaan door mensen met ervaring. De onderdelen voor de scooter zijn meestal niet zo duur.

Cilinder

Ook is het mogelijk de cilinder aan te laten passen, wij raden u aan dit alleen te doen als u ervaring hiermee heeft. De cilinders zijn in een snelvorm verkrijgbaar maar u kunt ze ook vergroten. Scooters zijn altijd 50cc, of u nou een 2-takt of 4-takt heeft. Meestal bij de 2-takt wordt er een 70cc cilinder opgedraaid en bij een 4-takt een 80cc. Het heeft wel gevolgen op het gebruik. Maar dat maakt weinig uit want u bent veel sneller op uw bestemming met een grotere cilinder. Let wel op, als u de cilinder gaat aanpassen dient u andere onderdelen ook te vervangen zoals de sproeier.

Voordelen

In principe bij het opvoeren van de scooter haal je de oude instellingen naar boven. Dit zorgt ervoor dat je verbruik juist voordeliger wordt. Zo kun je van 1L/25km naar 1L/35KM gaan. Ook wordt de temperatuur van het blok optimaal en hou je geen vuilophoping.

Kortom

Voer je scooter op maar hou het wel legaal voor als u problemen wilt voorkomen.

Scooter tunen bij DDLTuning

Vergelijkbare artikelen

Skype inloggen

7 jaar geleden 0

Ferrari

5 jaar geleden 0

Scooter Tunen

5 jaar geleden 0

Only registered users can comment.