Biljart

Hoe het werkt

Om het spel te starten, worden de ballen geplaatst in een driehoekig rek. De basis van het rek is evenwijdig aan de eindrail (het korte uiteinde van de pooltafel) en zo geplaatst dat de bal van het rek zich op de voet bevindt. De ballen in het rek zijn ideaal geplaatst zodat ze allemaal in contact met elkaar zijn: dit wordt bereikt door de ballen samen naar de bal te drukken. De volgorde van de ballen moet willekeurig zijn, met uitzondering van de 8-ball, die in het midden van het spel moet worden geplaatst (dwz in het midden van de derde rij) en de twee achterste hoekballen, waarvan er één moet zijn een streep en de ander een vaste stof. De speelbal wordt overal geplaatst waar de breker achter de koppenserie wenst.

Winnende

Een van de volgende resultaten bij een speler die het spel wint:
• De speler pakt de 8-ball legaal in een aangewezen vak, nadat alle objectballen van de speler zijn gepot
• De tegenstander slaat de 8-ball van de tafel

Overtredingen

• De schutter slaagt er niet in om een van zijn eigen ballen te slaan (of de 8-ball, als alle ballen van het object al gepot zijn) met de speelbal, voordat andere ballen (indien aanwezig) worden geraakt door de speelbal. Dit sluit “gespleten” schoten uit, waarbij de witte bal tegelijkertijd een van de ballen van de schutter en één van de tegenstander raakt.
• Als een poging wordt gedaan om een bal in de zak te steken, en de bal de zak raakt, stuitert en landt op de grond, wordt de bal in de zak geplaatst en gaat het spel verder.
• De schutter heeft niet zijn beide voeten op de grond (deze eis kan worden afgewezen als de schutter een relevante handicap heeft, of de locatie heeft geen mechanische brug opgeleverd).
• De speelbal is gepot.
• De speelbal wordt neergeschoten voordat alle ballen volledig tot stilstand zijn gekomen ten opzichte van de vorige opname.
• De speelbal slaat geen bal.
• De witte bal wordt meer dan eens geraakt tijdens een opname
• De speelbal is geheel of gedeeltelijk gesprongen over een belemmerende bal met een onwettige sprong schot die onder de speelbal valt.
• De cue-bal is duidelijk ingedrukt (eerder geschoven dan geraakt), waarbij de cue-tip meer dan kort in contact blijft.
• De schutter raakt de speelbal met iets anders aan dan de punt van de keu.
• De schutter raakt elke bal (met lichaam, kleding of uitrusting) aan, anders dan nodig om de speelbal te bewegen wanneer de speler bal in hand heeft.
• De schutter klopt een bal van de tafel.
• De schutter is op zijn beurt geschoten.
• Bij de break-shot worden er geen ballen gepot en bereiken minder dan vier ballen de kussens (in dat geval kan de inkomende speler een rek aanvragen en de pauze nemen of de oorspronkelijke breker forceren om opnieuw te breken of een bal nemen in de hand achter het hoofd en schiet de ballen terwijl ze liggen)
• als deze fouten worden gemaakt, moet de bal op de lijn worden geplaatst en kan deze alleen naar voren worden geslagen.

Vergelijkbare artikelen

Race spelletjes

4 jaar geleden 0

Pokeren

6 jaar geleden 0

Only registered users can comment.