Audi
Coen 7 jaar geleden 0 VerkeerGeschiedenis Audi
Het autobedrijf genaamd Horch Automobielwerke heeft oorspronkelijk het merk in het jaar 1899 opgericht. Het bedrijf werd door de ex Benz werknemer genaamd August Horch opgebouwd, dit samen met drie andere partners. Er kwam een eind aan hun samenwerking na 11 jaar. Horch wilde het merk bekend maken door deel te nemen aan autosport. Daar waren zijn partners het oneens mee en hij werd ontslagen. Horch wilde met een investering van een vriend met vermogen een nieuwe autofabriek opstarten. Horch kon zijn eigen naam niet gaan gebruiken want zijn partners hadden zijn naam al als handelsmerk gebruikt. De zoon van de vriend van Horch hoorde het gesprek en zei tegen Horch (in Latijn is deze naam Audi) noem de nieuwe fabriek dan Audi. En zo is de naam ontstaan.
Onderdeel van de Volkswagen
Volkswagen Auto Union wilde in het jaar 1965 Mercedes-Benz gaan overnemen. De meeste waren er op tegen omdat ze een vermoeden hadden van een nieuwe concurrent. Er was dan ook nog veel technische kennis, dit nog voor de oorlog. Met een kleine meerderheid ging het toch door. Ze brachten een model uit genaamd de Audi 60. Het was eigenlijk een Mercedes-Benz ontwerp. Mercedes dacht dat het geen succes ging worden en daarom verkochten ze het, maar het werd wel een succes. Ze kregen hierdoor een concurrent erbij. In het jaar 1969 werd het bedrijf vernoemd naar Audi NSU Auto-Union A.G. In het jaar 1985 veranderde dit in de Audi A.G.
Herintroductie in de jaren 70
Vroeger in de jaren 70, het begin ervan werd er een hele reeks aan nieuwe modellen geïntroduceerd, dit betekende ook de redding van Volkswagen. De Audi 50 die in feite was bedoeld als de opvolger van de kleinere NSU modellen, kwam op de markt als een ongewijzigde Volkswagen Polo en de Audi 80 kwam op de markt als de Volkswagen Passat. In de jaren 80 gingen allebei de merken steeds meer hun eigen weg qua modellen. Audi werd dan ook het luxemerk binnen het concern van de Volkswagen. De Audi quattro werd erg beroemd want deze auto deed mee aan de rally en won elke keer. Met de technologie van diesel maakte de Audie een doorbraak.
Deelname aan races in de 21e eeuw
De vernieuwde auto’s van Audi als de aluminium carrosserie werden steeds meer gebruikt in racen waarbij er lange afstanden afgelegd moeten worden. De overwinning begon in de plaats Sebring en daarna in Daytona en de Le Mans van 24 uur. In de jaren 2000 tot en met 2005 behaalde de Audi in het algemeen klassement de overwinning van de Le Mans, dit gebeurde met de Audi R8. In het jaar 2007 werd dit ook voor straatracen gebruikt.