De veiligheidseisen rondom een auto

Bij een auto gelden veel regels om dit zo veilig mogelijk te maken. De overheid heeft dan ook een aantal regels opgesteld zodat dit goed wordt waar geborgd. Hierbij moet u denken aan kinderzitjes, airbags, autoverlichting, gordels en zo zijn er nog vele andere regels waaraan u zich moet houden als u in de auto rijdt om het zo veilig mogelijk voor andere en voor u zelf te maken.

Een aantal regels voor veilig autorijden

Er zijn hier heel veel regels voor. Wij geven u een paar voorbeelden. Zoals alcohol of drugs in het verkeer. Rijden onder invloed van deze middelen is absoluut verboden. De straf hiervoor kan zijn of een boete, je kunt een cursus aangeboden krijgen of zelfs u rijbewijs kunt afgepakt worden. Door deze straffen wil de overheid dit onder controle krijgen. En dan heb je natuurlijk ook de verkeersborden en de verkeersregels. Deze staan in het boekje van verkeersregels en verkeersborden helemaal uitgelegd, als je deze niet volgt kan er ook een geldboete komen, of strengere maatregelen. Bij de APK (algemene periodieke keuring) wordt de auto getest milieueisen en de veiligheid van de auto uiteraard.

Autogordels

Door Ford werd in 1956 voor het eerst de autogordel geïntroduceerd. Voorin in de auto werden in 1975 de autogordel pas echt verplicht gesteld. En een jaar jaren later werd het echt verplicht om hem te dragen anders kon je een boete verwachten. Deze beschermt je tegen een ongeluk, doordat u vastzit aan de stoel, kunt u niet met u schedel tegen de voorruit schieten.

Airbags

Ook weer door Ford werd de eerste airbag voor in de auto in 1971 ontworpen. En de eerste auto waarbij deze voorziening mogelijk was gebeurde in 1973. Een airbag is een dubbele bescherming eigenlijk voor de gordel. Al zit je gordel even niet goed, of je hebt hem niet om. Dan kan je schedel nog op de airbag belanden, dit is soort groot wit kussen.

ABS Ook wel het Anti Blokkeer Systeem genoemd. Een soort van pompend remmer alleen dan elektronisch. Als er plotseling keihard op de rem wordt gedrukt, zorgt het antiblokkeersysteem ervoor dat de auto niet slipt. Het eerste ontwerp van deze voorziening kwam uit in 1978. Voor auto’s die binnen de Europese Unie worden verkocht is dit tegenwoordig noodzakelijk om in u auto te hebben.

De kreukelzone

De functie van een kreukelzone is dat als er bijvoorbeeld een aanrijding wordt uitgeoefend. Gaat er een deel verloren door het vervormen van een soort zwakke schakel. Zo worden de mensen die in de auto zitten beschermd doordat er minder kracht op hun zou komen.

Lampen voor in de mist

Op 31 december 1997 werden de mistlampen bij het bouwen van een auto erin gezet. U moet voorzien zijn van een mistachterlicht, deze zit linksachter op uw auto. U hoeft niet per se mistlampen te hebben op uw auto, ze zijn namelijk niet verplicht in Nederland. De mistlampen mogen alleen ingeschakeld worden als erg echt hevige mist is en u vanaf 50 meter echt niks meer kan zien. Bij een regenbui, onweer, of hevige hagel mag u de mistlampen absoluut niet gebruiken.

Vergelijkbare artikelen

Enzo Ferrari

3 jaar geleden 0

Only registered users can comment.