Autobedrijf Nio

De kans is groot dat u nog nooit gehoord heeft van het bedrijf NIO. En dat is ook zeker niet raar, want de NIO ES8 is ook pas hun tweede productie auto. Plus wat ook een grappig weetje is, is dat NIO zijn eigen auto’s niet zelf produceert. Ook al had het bedrijf wel zo zijn plannen om een fabriek te bouwen in Shanghai, is dit plan toch in duigen gevallen. In de Chinese plaats Hefei worden deze auto’s gemaakt, door JAC-motors worden deze luxe auto’s geproduceerd. Hun eerste auto was de SUV. De NIO ES8 werd voor het eerst geshowd in 2018 op de Beijing motorshow. En dit is een terechte keuze. Het is pas in 2014 opgericht, en daardoor zijn deze auto’s vooral alleen nog bekend in China. Waarschijnlijk zul je voorlopig deze Chinese auto’s nog lang niet op de Nederlandse weg zien.

Wat is NIO nou precies?

Oké, maar wat houdt NIO precies in? Dit is een Chinees bedrijf wat in 2014 is opgericht in Shanghai. Er investeerden meteen verschillende partijen in deze auto’s, Temasek, Tencent, Sequoi en nog vele andere partijen. De eerste versie van deze auto’s was een elektrische sportwagen. En vorig jaar lanceerde ze met twee elektrische SUV’s: ES8 en ES6. In totaal zijn er al zo’n 19727 van deze auto’s verkocht, best een hoop. Ook biedt dit merk aan om in 3 minuten het hele accupakket te laten verwisselen. Het proces is in het algemeen eigenlijk vrij simpel. Met een app kunnen de NIO-eigenaren zo’n speciaal station zoeken. In het station wordt de auto op precies de goede plek gezet, zodat de robot lekker z’n gangetje kan gaan. Als eerst schroeft de robot het accupakket los. Legt het onder de auto en rolt deze naar een oplaadpunt. Dit volgeladen pakket wordt zo weer richting de auto gerold en de robot schroeft het weer aan de auto. Na 3 minuten kun je dus weer genieten van een volle batterij, een ideaal systeem. Met een volle accu kun je zo’n 425 km rijden, je kunt dus ook gelijk weer een tijdje rijden.

De prijs

Het plan klinkt niet extreem ingewikkeld, ze zijn dan ook zeker niet de eerste dit plan uitvoeren. Jaren geleden was er namelijk al een bedrijf genaamd ‘’Better Place’’ die met ditzelfde idee kwam. Baterijen waren te zwaar die tijd, en het bouwen van de stations was een stuk duurder. Ook Tesla kwam met dit idee, maar besloten toch te investeren in een groter netwerk van de Superchargers. Je zult waarschijnlijk denken zo’n extreem snelle batterijwissel van NIO is ontiegelijk duur. Maar dit zult je misschien wel verbazen. Een accuwissel is volgens NIO 25 dollar per keer. En een maandabonnement is 130 dollar. En klanten die vroeg gereserveerd hebben kunnen maar liefst 12 keer hun batterij vervangen, de prijs valt dus in verhouding echt heel erg mee. NIO is van plan om in 2020 1100 van deze stations te hebben, of dit gaat lukken is nog maar de vraag.

Only registered users can comment.