Online verkooptechnieken

Je kan verkooptechnieken vergelijken met koken. Je kan het recept wel weten maar het hangt van meerdere factoren af, de techniek, de sfeer, en de wensen van de klant. Dat bepaalt het succes. Voor verkopen geld dit dus ook zo. Sommige factoren heb je in de hand sommige ook niet. Zo is timing er belangrijk bij verkopen. Er zijn veel technieken waardoor jij je klant zo ver kan krijgen dat hij/zij jouw product verkoopt. Wij laten een paar voorbeelden zien.

Verkoop het niet aan het bedrijf.

Deze tip kan niet vaak genoeg gezegd worden. Het is bij verkopen heel belangrijk dat je je product verkoopt aan de mensen niet aan de organisatie of het bedrijf. Iedereen is anders dus daarom is het belangrijk om de persoon in te schatten, en daarop in te spelen. Dit lijkt lastig, maar dat is het niet. Denk bijvoorbeeld aan social media. Je kunt je klanten heel goed leren kennen door social media. En zo kun je voor een klantgericht gesprek gaan plus een persoonlijke aanpak.

Verkoop jezelf

Klanten moeten in jou geloven bij een verkoopgesprek. Je moet daarvoor iets speciaals hebben wat andere mensen niet hebben, je moet eruit springen. Al vinden klanten je niet interessant, zit de kans er groot in dat ze je product daarom ook niet gaan kopen. Arrogant zijn is wel het laatste wat je moet zijn al wil je gaan verkopen. Al spreek je klanten minachtig aan, zijn ze snel klaar met je. Denk ook aan je inlevingsvermogen en aan reacties. Het gaat om de klant, niet om jou. Als je goed kan reageren op de klant en je humor erin brengt, krijg je ook sneller een relatie met jouw klant.

Luister goed

Luister goed naar je klant. Al wil je een goede verkoper zijn weet je als het goed is precies welke vragen je moet stellen en welke niet. Daarom is het belangrijk om voortdurend de situatie bij te houden. Hoe? Wat? Wanneer? Waar? Wie? Welke?

Wees uniek

Elk bedrijf heeft iets wat hem uniek maakt. Dat unieke wat jouw bedrijf heeft is belangrijk om te benadrukken. Laat dit goed zien bij de klant, bij je social media.

Gebruik social media

De opkomst van social media is belangrijker dan ooit voor bedrijven. Denk aan: LinkedIn, Instagram, Facebook, of Twitter. Je kunt via social media veel te weten komen over je concurrent. Maar het belangrijkste, je klanten. Via social media is het heel makkelijk om te zien wat in is.

Maak je concurrentie niet zwart op internet

Als je je concurrentie zwart maakt op internet kom je erg onprofessioneel over. Ook kom je zo niet betrouwbaar over tegen je potentiële klant. Dit is dus nooit een goede zet of verkooptechniek. Neem een neutrale positie tegenover je concurrent, je hoeft hem ook weer niet de hemel in te prijzen natuurlijk.

Leg goed uit waarom jouw product het meest kan betekenen voor klanten.

Maak goed duidelijk aan je klanten waarom jouw product nu eigenlijk het beste is. Verwerk in je post iets wat jij hebt meegemaakt, en waardoor jouw product je te hulp schoot.

Vergelijkbare artikelen

Hotmail aanmaken

5 jaren geleden 0

De nadelen van online shoppen

10 maanden geleden

Dark Web

10 maanden geleden