Kikkererwten

De kikkererwt is een peulvrucht dat een bron van koolhydraten is en ook nog eens een goed alternatief is voor mensen die geen vlees eten. Deze groente kun je tevens ook omtoveren tot een gezonde snack. De kikkererwt is een van de meest gezonde groente die er is op deze site vertellen we je er graag meer over.

Kikkererwtjes groeien in paren of drietal in een peul aan een struik. Kikkererwten behoren tot de peulvruchten, net als de bonen en doperwten. Kikkererwten worden vaak gedroogd of zonder omhulsel in een blik of pot verkocht in de winkel, zodat de kikkererwten langer houdbaar blijven.

Geconserveerd of gedroogd

In tegenstelling tot de geconserveerde kikkererwten  bevatte rauwe kikkererwten een giftige stof namelijk lectine. Lectine kan ervoor zorgen dat de darmen ontregeld kunnen worden en dat de nieren beschadigd raken. Door het verhitten van de kikkererwten zorgt het ervoor dat de lectine verdwijnt. De erwten die in blik en pot worden verkocht zijn al verhit of gekookt. Die zijn dus lectinevrij. Je kunt de erwten direct eten maar ook nog opwarmen als je dat wilt.

Voor de gedroogde versie van de kikkererwten moet je wel meer moeite doen. De erwten horen eerst nog even een nacht lang in koud water te worden geweekt. Vervolgens kun je ze koken middels de aanwijzingen die op de verpakking staat aangegeven. Hoe ouder de kikkererwten zijn, hoe langer de erwten nodig hebben om zacht te worden. Wees niet bang om de kikkererwten te lang te laten koken, kikkererwten zijn sterke peulvruchten en vallen niet snel uit elkaar.

Erwten als gezonde borrelnootjes

Kikkererwten kunnen ook worden omgetoverd tot gezonde borrelnootjes. De beste manier hiervoor zijn kikkererwten uit een pot of blik die je van te voren goed moet afspoelen en afdrogen. Je kunt ze eerst ook weken en koken. Vervolgens rooster je ze met eventueel een een beetje olijfolie die je daarna in de oven op 200 graden zet tot dat ze krokant zijn. Dit zal ongeveer 20 a 30 minuten van je tijd in beslag nemen. Halverwege de baktijd hussel je de erwten een keertje om. ten slotte kun kruid je de gebakken erwten met zout, knoflookpoeder, paprikapoeder, of andere kruiden dat bij jouw smaak past.

Een prima vleesvervanger

Een van de vele pluspunten van deze erwten zijn dat de erwten een rijke bron van koolhydraten en vezels zijn.  Daarnaast zitten er veel ijzer, eiwitten en B-vitamines in, dus voor atleten ook een goede bron van eiwitten. Door deze samenstelling zijn de kikkererwten een prima vervanger voor vlees. Een ander voordeel van de kikkererwt is het hoge gehalte aan tryptofaan dat een essentieel aminozuur dat je lichaam niet zelf aanmaakt, dat je alleen uit voeding kunt halen. Het stofje tryptofaan heb je nodig voor de aanmaak van serotonine. Serotonine zorgt voor een positief effect op je stemming en het zorgt ervoor dat je beter gaat slapen.

Kikkererwten vind je ook terug in verschillende maaltijden zoals falafel en humus dit zijn misschien wel de bekendste voorbeelden waarin kikkererwten worden gebruikt. Maar je vind ze ook in allerlei sausjes en in een pitabroodje met salade.

Vergelijkbare artikelen

Meditatie

5 maanden geleden 0

Kinderfysiotherapie

10 maanden geleden 0

Psychologie

4 maanden geleden 0

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *